Tuesday, November 13, 2007

Kupovina automobila

Potraga i odluka
Aktivno sam trazio automobil otprilike mesec dana.
Dvoumio sam se izmedju dva razlicita proizvodjaca, zovimo ih A i B.
Jedan izbor je bio SUV od proizvodjaca A.
Drugi izbor je bio sedan (auto sa 4 vrata) od proizvodjaca B).
Otisao sam na http://www.edmunds.com/ i pogledao sta misle vlasnici vozila od oba proizvodjaca.
Po onome sto sam procitao, izgledalo je da je mi sedan vise odgovara (bolja garancija, bolja potrosnja goriva, bolje odrzava vrednost, itd.).
Odlucio sam se za polovno, ali jos relativno novo.
Finansije
Pokusajte da finansiranje zavrsite sto ranije.
Ako uzmete finansiranje preko dilera, vasa kamata ce biti mnogo veca nego ako odete na LendingTree.com ili slicne web sajtove.
Najbolja ponuda koju sam ja dobio je 6.35% godisnja kamata za automobil proizveden 2007 godine od Capital One, i mislim da je to minimum kamata koja se trenutno moze dobiti. Za starije polovne automobile kamata ide i preko 10%!
Medjutim, odlucio sam se za drugi nacin finansiranja kredita, koji ne savetujem nikome ako u isto vreme spremate kupovinu kuce ili neku drugu veliku kupovinu na kredit.
Uzeo sam kreditnu karticu na 0% na godinu dana, i uzeo 2/3 na nju od ukupne cene automobila (jednu trecinu ce pokriti novac koji cu dobiti prodajom mog starog automobila).
Postupak je sledeci:
1) Otvorio sam novu American Express karticu sa 0% kamatom na “balance transfers” na godinu dana.
2) Dobio sam u posti cekove od moje kreditne kartice koju vec imam godinama.
Napisao sam sebi cek i polozio ga na svoj cekovni racun.
Kamata na taj novac bi bila 8%.
3) Odmah sutradan sam prebacio sav taj balans na American Express karticu, tako da ce narednih godinu dana kamata biti 0%.
4) Moj plan je da svakog meseca placam duplu ratu koliku bih placao da sam uzeo kredit sa kamatom od 6.35%. Nakon 11 mjeseci, videcu da li imam jos ponuda za “0% interest balance transfers”. Ako ne dobijem takvu ponudu, otplaticu razliku kesom.
Kako odrediti fer cijenu
Na http://www.edmunds.com/ sam nasao i “True Market Value” i koliko je “invoice price” automobila.
Mozete otici na http://www.kbb.com/ za dodatne vrednosti automobila (mada mislim da je edmunds.com mnogo bolji).
Jedno od glavnih pravila kada pregovarate za cenu novog automobila je da dodate oko $1,000 na invoice price (plus cena svih dodatnih opcija), i to je fer cena koju platite dileru.
MSRP cena je pocetna cena od koje diler pregovara, medjutim, nikada nemojte platiti tu cenu.
Dakle formula je jednostavna (za novi automobil):
Vasa Cena = “Invoice Price” + $1,000 + dodatne opcije
Ja sam htio da kupim 2006.-o godiste, medjutim diler je imao taj isti model koji je 2007. godiste sa 5,000 milja (demo automobil). Izracunao sam da bih tom kupovinom ustedeo bar $5,000 dolara u poredjenju sa sasvim novim istim automobilom (sa istim opcijama).
Pregovaranje
Pregovaranje moze biti najstresniji deo kupovine novih kola, ali zapamtite: Vi imate novac i vi drzite sve karte u vasim rukama. Ako diler nece/ne moze da vam da razumnu cenu, uvek postoji drugi dealership, i drugi automobil. Nikad ne donosite odluku na licu mesta, prespavajte na odluci! Shvatite pregovaranje kao igru u kojoj vi vodite glavnu rec, uzivajte u cenkanju, i nemojte se stideti da trazite nizu cenu. Ako diler moze da preceni kola, mozete i vi da ih potcenite, niko se nece uvrediti.
Cena automobila koji mi je diler ponudio je bila razumna u samom startu (iako vecina dilera ima prenaduvane cene). Pre nego sto sam i otisao kod dilera, izmenjao sam par email-ova sa njim, i rekao im da je “cena preko mog budzeta” i kulturno ga upitao “da li moze da uradi nesto u vezi toga?”. On je rekao da ce videti sta moze da uradi, i da dodjem da probam kola. Spustio je cenu za $1,000 u samom startu.
Nakon probne voznje, rekao sam mu da je “moj budzet za kola otprilike $3,000 niza nego sto je ta cena”. On je otisao kod menadzera sa tom ponudom, ali nazalost, rekao je da ne moze nize da ide.
Ja sam rekao da mi treba vremena da razmislim i da je to vise nego sto sam spreman da potrosim trenutno, i otisao sam kuci. Iako su mi se ta kola veoma svidela, nisam hteo da donesem odluku na licu mesta. Kada sam otisao kuci, otisao sam na online forum, i ostavio poruku sa cenom kola i opcijama, i pitao druge vlasnike istog automobila koliko su oni platili za ta kola. U roku od par sati imao sam desetak odgovora, i vecina ljudi je rekla da je to solidna cena za taj automobil.
Nakon toga sam odlucio da kupim ta kola, ali sam odlucio da jos jednom pokusam da snizim cenu. Sledeci dan sam mu napisao email “da bi mi bilo zao da ne zavrsimo transakciju iako je razlika u ceni relativno mala, i da bi me napravio veoma srecnim kupcem koji bi je preporucio svim mojim prijateljima, ako bi smo se nasli u sredini te razlike”. Sat vremena nakon toga me je zvao sa “dobrim vestima”. Spustio je cenu dodatnih $500, i zakleo se da zaista ne moze nista vise da uradi u vezi toga. Pristao sam na tu cenu.
Registracija, Porez, Osiguranje…
Dealership u kome sam kupio automobil se pobrinuo za registraciju kola, i cak su nazvali moju osiguravajucu kompaniju da prenesu kola na moje ime nakon sto sam im platio. Porez se placa zajedno sa cenom automobila.
Moj savjet je da dobro procitate sta potpisujete, i da ponovo prekontrolisete cenu automobila na racunu. Meni se desilo da je “finance department” napravio “gresku” i napisali su originalnu cenu automobila prvobitno na racunu. Pre nego sto sam i dosao tamo, izracunao sam koliko ce otprilike sve to kostati. Kada mi je njihov finansijski menadzer rekao da napisem cek na vise od $1,500 nego sto sam ocekivao, znao sam da nesto nije u redu. Medjutim, odmah je ispravio gresku.
Prodaja starog automobila
Dogovorio sam se sa prijateljem u vezi cene, on je odvezao moja kola do mehanicara na proveru. Nakon sto je mehanicar rekao da je sve u redu sa kolima, otisli smo do AAA i zavrsili smo transfer za 10 minuta. Ja kao prodavac nisam morao nista da platim. Sve sto je trebalo je “title” (dokaz o vlasnistvu) i vozacka dozvola.
Njemu je trebalo: vozacka dozvola, kartica od osiguranja, i cek da plati porez i prenos automobila.
Ustedicete bar par hiljada ako prodate nekom direktno, nego da uradite “trade in” kod dilera.
Ne zaboravite da nazovete staro osiguranje isti dan kada prodate svoj stari automobil.

***
Kupovina automobile na kredit ili za gotovinu
Da li je isplativije kupiti automobil za gotovinu ili na kredit, ako automobil kosta $20,000 i godisnja kamata na kredit je 7%?
Ako kupite automobil na kredit od 5 godina:
u 1. god cete platiti oko $1,290 kamate.
u 2. god cete platiti $1,040.06, itd.
Ukupno $3,761.44 kamate na 5 godina.
Taj automobil od $20,000 na kraju kosta skoro $24,000.
Cena kola je 20% skuplje nego sto se na prvi pogled cini.
Mozete se igrati sa brojevima i vidjeti detalje amortizacije na ovom sajtu .
U ovo nisu ukljuceni razni troskovi koje morate platiti banci da vam odobri kredit (”origination fee” koja moze biti i nekoliko stotina dolara).
Ako kupite automobil za gotovinu, gubite mogucnost da ulozite taj novac negdje drugo, za eventualno veci dobitak nego sto je kamata od 7% koju biste platili na kredit (tzv. “opportunity cost“). Medjutim, cak i da imate “sigurnu” investiciju od recimo 10%, poslije placenog poreza na dobit, izadjete skoro na istom. Ja bih radije otplatio dug sa kamatom od 7%, nego ulozio taj novac za investiciju od 10% (jer niko vam ne garantuje tako visok povrat na ulog. Ali, vas dug ce sigurno imati fiksnu kamatu).

1 comment:

Wlliams said...

Tražite zajam za konsolidaciju duga, neosigurane zajmove, poslovne zajmove, hipotekarne zajmove, zajmove za automobile, studentske zajmove, osobne zajmove, rizični kapital itd.! Ja sam privatni zajmodavac, dajem zajmove tvrtkama i pojedincima uz niske i razumne kamatne stope od 2%. Pošaljite e-poštu na: christywalton355@gmail.com